Kedves Olvasóink!
A Lombard Lízing Zrt elleni Kúriai elsöprő ítélet után örömmel látjuk, hogy az MNB is kitekintett a falak mögül a nagyvilágba és az alábbi közleményt adta ki:
Budapest, 2015. július 10. – Az MNB írásban szólította fel a Lombard Pénzügyi és Lízing Zrt.-t, hogy azonnal módosítsa a Kúria-perben érintett időszakot követő, így a ma is hatályos üzletszabályzatai valamennyi olyan szerződési feltételét, amelyeket a legfőbb bírói testület a napokban – korábbi üzletszabályzatokra vonatkozóan –tisztességtelennek nyilvánított.
A Magyar Nemzeti Bank (MNB) ma felszólította a Lombard Pénzügyi és Lízing Zrt.-t, hogy a Kúria egy, a napokban született ítéletében foglaltaknak megfelelően haladéktalanul módosítsa a perben érintett időszakot követő valamennyi – például jelenleg hatályos – üzletszabályzatát, s e folyamatról 2015. július 14-ig tájékoztassa a jegybankot.
A Kúria a napokban egy közérdekű perben elutasította az alperes Lombard Pénzügyi és Lízing Zrt. felülvizsgálati kérelmét, így a pénzügyi vállalkozás korábbi (2009. augusztus 1-je előtt hatályban lévő) üzletszabályzatainak számos szerződési feltételét tisztességtelennek és ezért érvénytelennek mondta ki. A bírósági döntés hatálya minden – akár már lezárt szerződésű – olyan fogyasztóra kiterjed, aki ezen szerződési feltételekkel kötött finanszírozási szerződést a pénzügyi vállalkozással.
Az MNB a bírósági döntés tükrében elvárja a Lombard Pénzügyi és Lízing Zrt.-től, hogy ne csupán a közérdekű perekben érintett – már nem hatályos – üzletszabályoknál ne alkalmazza a tisztességtelennek minősített szerződési feltételeket, hanem valamennyi, a per tárgyát egyébként nem képező üzletszabályzatát is haladéktalanul módosítsa. Ennek célja, hogy ezekből is kikerüljenek a perekben érvénytelennek ítéltekkel azonos, vagy tartalmilag megegyező, ám szövegezésében kisebb eltérést mutató szerződési feltételek.
Az MNB kiemelt figyelmet fordít a pénzügyi vállalkozás ezen intézkedésének nyomon követésére. Ha a jegybank a Lombard Pénzügyi és Lízing Zrt. lépéseit nem tartja elégségesnek, a jogszabályok által biztosított valamennyi rendelkezésére álló eszközt alkalmazni fog a pénzügyi vállalkozással szerződött fogyasztók érdekeinek védelmére.
A Kúria döntése nyomán az MNB a teljes pénzügyi szektor esetében hivatalos formában kezdeményezni fogja a Lombard Pénzügyi és Lízing Zrt.-vel azonos vagy tartalmilag azonos szerződési feltételek megszüntetését.
A jegybank és a civil szervezetek – így a Lombard-perben győztes PITEE – folyamatos fogyasztóvédelmi lépéseivel párhuzamosan a Magyar Nemzet című újság a Lombard-per kapcsán az MNB szerepére vonatkozóan (is) az ügyfeleket megtévesztő cikksorozatot jelentet meg.
A lap egyik hamis állításával ellentétben a jegybanknak a pénzügyi tárgyú jogszabályok megsértésével együtt járó jogszabálysértések esetén van lehetősége fellépni, és a törvényi feltételek fennállása esetén van jogi lehetősége egy pénzügyi intézmény tevékenységi engedélyét visszavonni. Erről a Magyar Nemzet újságíróját megkeresésére több alkalommal tájékoztatta a jegybank, azonban a cikksorozatban minderről nem esik szó.
A pénzügyi tárgyú jogszabályok betartatására hozott számos, a Lombard Pénzügyi és Lízing Zrt.-vel kapcsolatos jegybanki fogyasztóvédelmi intézkedés mellett viszont emlékezetes: az MNB idén februárban maga is perben győzött a Lombard Pénzügyi és Lízing Zrt.-vel szemben a forintalapú casco díjak jogsértően devizában történt felszámítása miatt.
A lap másik csúsztatásával ellentétben az MNB – amely 2013 októberében vette át a pénzügyi felügyelés feladatát Magyarországon – természetesen 2009-ben, a Lombard-per kezdetekor nem tudott volna maga közérdekű keresetet beadni ugyanebben az ügyben. A jegybank ezen állítások pontosítására ma helyreigazítást kezdeményezett a Magyar Nemzettel szemben.
Magyar Nemzeti Bank
A hiteles tájékoztatáshoz tartozik, hogy ezen közlemény alá közvetlenül idetesszük a Magyar Nemzet reagálását is a fenti közleményre:
Győztek az autóhitelesek
szerző: Horváth Csaba László, 2015. július 11.,
Cikkeink után végre felébredt a Magyar Nemzeti Bank. Lépnek a fogyasztókért.
A pénzügyi fogyasztóvédelmet is ellátó Magyar Nemzeti Bank (MNB) végre-valahára fölszólította a Lombard Pénzügyi és Lízing Zrt.-t, hogy „azonnal módosítsa a Kúria-perben érintett időszakot követő, így a ma is hatályos üzletszabályzatai valamennyi olyan szerződési feltételét, amelyeket a legfőbb bírói testület a napokban – korábbi üzletszabályzatokra vonatkozóan – tisztességtelennek nyilvánított”.
A Kúria ítéletet hozott
Mint lapunkból kiderült, a Kúria ítéletében kimondta: a pénzügyi vállalkozás korábbi (2009. augusztus 1-je előtt hatályban lévő) üzletszabályzatainak számos szerződési feltétele tisztességtelen, és ezért érvénytelen. A peren lapunkéval ellentétben a Magyar Nemzeti Bank munkatársai nem voltak jelen.
Emellett az MNB a bírósági döntés tükrében most már azt is elvárja a Lombardtól – áll a közleményben –, hogy ne csupán a közérdekű perekben érintett, már nem hatályos üzletszabályoknál ne alkalmazza a tisztességtelennek minősített szerződési feltételeket, hanem valamennyi, a per tárgyát egyébként nem képező üzletszabályzatát is haladéktalanul módosítsa. A cél, hogy ezekből is kikerüljenek a perekben érvénytelennek ítéltekkel azonos vagy tartalmilag megegyező, ám szövegezésükben kisebb eltérést mutató szerződési feltételek. A közlemény éppen úgy fogalmaz, ahogyan ennek szükségességére lapunkban is rámutattunk.
Az MNB mától biztosan kiemelt figyelmet fordít a pénzügyi vállalkozás ezen intézkedésének nyomon követésére. Mint ahogyan a Lombardnak a hosszú ideje tartó, tisztességtelen magatartásához képest meglehetősen kései közleményükben fogalmaznak, „ha a Lombard lépéseit nem tartja elégségesnek, a jogszabályok által biztosított valamennyi rendelkezésére álló eszközt alkalmazni fog a pénzügyi vállalkozással szerződött fogyasztók érdekeinek védelmére”.
És ez nem minden. Az MNB a Kúria döntése nyomán a teljes pénzügyi szektor esetében hivatalos formában kezdeményezni fogja a Lombardéval azonos vagy tartalmilag azonos szerződési feltételek megszüntetését, aminek elengedhetetlen fontosságáról és elkerülhetetlenségéről ugyancsak lapunk tegnapi számában írtunk.
Az MNB félrevezetéssel vádolja a Magyar Nemzetet
A Lombard ügyeinek folyamatos nyomon követése, a nyilvánosság állandó tájékoztatása, illetve a fogyasztók jogos érdekeinek az érvényesítése ellenére a Magyar Nemzeti Bank elismerés és köszönet helyett félrevezetés vádjával illette a Magyar Nemzetet. Azt állítja, hogy bár lapunk a Lombard ügyében a felügyelet felelősségét is firtatta, azonban szerinte az MNB a Kúria döntéséig mit sem tehetett az adósok védelmében. Ez azonban nem igaz, ugyanis a hitelintézeti törvény szerint „a felügyelet az alapítási vagy tevékenységi engedélyt visszavonhatja, ha olyan körülmény áll fenn, amely miatt a pénzügyi intézmény működése súlyosan veszélyezteti vagy sérti az ügyfelek érdekeit”.
A mostani eset rávilágít arra, hogy a Lombard az ügyfelei érdekeit évek óta súlyosan megsérti, amelyről a Magyar Nemzeti Bank mindvégig tudhatott, hiszen arról a Magyar Nemzetből folyamatosan értesülhetett. A súlyosan sértő kijelentések miatt lapunk megteszi a szükséges jogi lépéseket az MNB-vel szemben.
forrás: Győztek az autóhitelesek